سخن مدیر:

بررسی حالت BOOST MODE پلی استیشن 4 پرو

دسته‌بندی: آموزش,کنسول
بدون دیدگاه

ماه گذشته درباره جزئیات آپدیت جامع بعدی کنسول پلی استیشن 4 با شماره 4.5 که قرار است قابلیتی به نام Boost Mode به مدل پرو دستگاه بازی نسل هشتمی سونی  اضافه شود صحبت کردیم .

این مُد همان ویژگی منحصر به فرد یک کنسول میان نسلی است که کاربران پلی استیشن 4 پرو مدت ها انتظارش را می کشیدند و بالاخره در آینده نزدیک به آن دسترسی خواهند داشت.

همانطور که گفتیم Boost Mode توانایی های سخت افزار نیرومندتر کنسول جدید ژاپنی ها را در اختیار بازی هایی که از ویژگی Pro پشتیبانی نمی کنند نیز قرار می دهد و می توان عملکرد بهینه و روان تری را مشاهده کرد.

به روز رسانی نسخه 4.5 پلی استیشن 4 چندی پیش برای اعضای برنامه بتای آزمایشی کنسول سونی منتشر شده و بنابراین صاحبان مدل پرو می توانند از همین حالا از مزایای بوست مُد بهره مند شوند.

کمی بعد از انتشار این آپدیت کاربران از عملکرد مناسب و تحسین برانگیز ویژگی مورد بحث خبر دادند و در همین راستا دیجیتال فاندری دست به کار شده و به صورت تخصصی و آماری به تحلیل بوست مُد پرداخته است.

Boost Mode توانایی های سخت افزار نیرومندتر کنسول جدید سونی را در اختیار بازی هایی که از مُد Pro پشتیبانی نمی کنند قرار می دهد

برای این منظور لازم است ضمن نگاه دقیق به پیشرفت ها و ارتقای فنی و کیفی عملکرد بازی های ویدیویی، به محدودیت ها نیز توجه شود. توسعه دهندگان معمولاً سقف فریم ریت بازی هایشان را روی 30 یا 60 قرار می دهند، اما عناوینی مانند «کیلزون: شدو فال» نیز هستند که فریم ریتی آزاد ارائه می نمایند.

به عبارت دیگر بوست مُد بیش از هر چیزی به اجرا شدن بازی ها در فریم ریتی نزدیکتر به سقف معین توسعه دهنده کمک می کند و در عناوین آزاد نیز تاثیرگذار خواهد بود؛ اما یقیناً نباید از آن انتظار معجره داشت.

اغلب بازی هایی مانند «دستینی» که عملکردی محدود به 30 فریم بر ثانیه دارند، با فعال سازی این مُد هرگز ارتقای خاصی را تجربه نخواهند کرد و در سایر موارد نیز نباید تصور کنید ناگهان به سرعت 60 فریم بر ثانیه دست خواهید یافت.

هرچند می توان گفت که اغلب بازی های ویدیویی غیر پرو کنسول جدید پلی استیشن به هیچ وجه حتی نزدیک به سقف معین و ادعا شده ی توسعه دهنده اجرا نمی شوند، اما بوست مُد امیدها را زنده کرده است.

بوست مُد بیش از هر چیزی به اجرا شدن بازی ها در فریم ریتی نزدیکتر به سقف معین توسعه دهنده کمک می کند، اما یقیناً نباید از آن انتظار معجره داشت.

برای آغاز کار ابتدا می بایست دید که این قابلیت جدید دقیقاً چه می کند و حوزه اختیاراتش در چه حد است. به همین سبب بازی ویدیویی Knack که فریم ریتی آزاد داشته و از پرو مُد نیز پشتیبانی می کند، به عنوان الگوی مورد نظر دیجیتال فاندری انتخاب گردیده است.

بر این اساس بازی اشاره شده در دو حالت مورد بررسی فنی قرار گرفته است: پرو مُد روشن و بوست مُد خاموش؛ پرو مُد خاموش و بوست مُد روشن.

فعال سازی پرو مُد رسمی بازی Knack رزولوشن استاندارد 1080p را تا حد زیادی به سقف 60 فریم بر ثانیه می رساند و تجربه بهینه مشهودی را ارائه می کند. اما در سوی مقابل بوست مُد تنها می تواند 14 درصد از توانایی کنسول پرو را در قیاس با نسخه استاندارد فراهم نماید. در مورد بازی کیلزون هم دقیقاً همینطور است و ویژگی مورد بحث 14 درصد به ارتقای عملکرد کمک می کند.

با همه این تفاسیر آزمایشات نشان می دهد بوست مُد به عملکرد اغلب بازی های غیر پرو کمک شایانی می کند؛ احتمالاً می دانید که «اسسینز کرید یونیتی» تجربه ای ناقص روی کنسول پلی استیشن 4 ارائه می کند و با عملکردی دست و پا شکسته نهایتاً به سرعت بین 22 الی 24 فریم بر ثانیه می رسد.

آزمایشات نشان می دهد بوست مُد به عملکرد بازی «اسسینز کرید یونیتی» کمک شایانی کرده و سرعت فریم ریت آن را به عدد 30 می رساند.

اما فعال سازی قابلیت جدید نسخه پرو، اجرای بازی را به سقف 30 فریم بر ثانیه ثابت رسانده و مهر تاییدی است بر تجربه روان بازیکنانی که در انجمن های اینترنتی مدعی شده بودند بالاخره با واقعیت عنوان یوبیسافت روبرو شده اند.

عملکرد بازی «بتلفیلد 4» در محیط های گسترده و 64 نفره مولتی پلیر نیز با ارتقای کیفی بسیار مناسبی همراه می شود و در قیاس با نسخه استاندارد پلی استیشن 4 تجربه ای به مراتب روان تر ارائه می نماید. عنوان «میرورز اج کاتالیست» نیز که بر پایه همان موتور فراست بایت ساخته شده سرعت فریم ریت در مناطق شلوغ و سنگین را به حدود 60 نزدیک می کند.

بازی های اتومبیل رانی هم که بازه 60 فریم بر ثانیه را هدف قرار داده اند، با ارتقای مناسبی در حالت فعالیت بوست مُد همراه می شوند. عملکرد «پراجکت کارز» حدود 35 الی 38 درصد بهبود پیدا کرده و «فرمول وان 2016» نیز تقریباً به اندازه مشابهی حدود 7 یا 8 فریم بر هر ثانیه بیشتر ارائه می نماید.

آزمایش روی بازی های دیگری مانند «بتمن آرخام نایت» و «دارک سولز 3» در بین گزینه های مد نظر دیجیتال فاندری بهترین عملکرد و بیشترین میزان ارتقای فنی و کیفی را به ارمغان آورده است. بر این اساس جدیدترین دستاورد راک استدی و نامکو در بیشتر مراحل سرعت 60 فریم بر ثانیه قابل اتکایی را ارائه می کنند که پیش از بوست مُد امکان پذیر نبود.

بازی های اتومبیل رانی که بازه 60 فریم بر ثانیه را هدف قرار داده اند، با ارتقای مناسبی در حالت فعالیت بوست مُد همراه می شوند.

در سوی مقابل عنوانی که با وجود فعالیت مُد جدید عملاً هیچ پیشرفتی نمی کند و همان عملکردی ضعیف و نه چندان کامل پیشین دارد، بازی «جاست کاز 3» است؛ صحنه های سنگین در بازی همچنان سرعت فریم ریت را تا 15 کاهش می دهند و در حالات عادی نیز به سختی می توان به سقف 30 فریم بر ثانیه دست یافت.

عناوین و بازی های متعدد دیگری در فرآیند تحقیقاتی دیجیتال فاندری مورد آزمایش قرار گرفته اند و همگی به طور متوسط از ارتقای نسبی عملکرد کلی حکایت می کنند. اما همچنان پرسش نخست پا برجا است که دقیقاً چه چیزی در بوست مُد توانایی های بیشتر پلی استیشن 4 پرو نسبت به نسخه استاندارد را به رخ می کشد؟

تست های انجام شده نشان می دهند که به طور متوسط بازی های غیر پرو در حالت بوست مُد با 14 درصد ارتقای عملکرد همراه هستند؛ بدیهی است که فرکانس پردازشگر گرافیکی به کار رفته در کنسول میان نسلی سونی 111 مگاهرتز بیشتر شده و این دقیقاً یعنی 14 درصد ارتقا.

هیچ سندیت رسمی وجود ندارد که ارتباط این دو عدد یکسان را اثبات کند، اما آنچه که احتمال صحت این تئوری را بالا می برد، مکانیزم عملکرد نیروی پرو است که در بازی های معمولی به هیچ وجه شروع به فعالیت نمی کند.

بازی های غیر پرو در حالت بوست مُد به طور متوسط با 14 درصد ارتقای عملکرد همراه هستند؛ درست هم اندازه میزان افزایش یافته توان پردازشگر گرافیکی کنسول.

به عبارت دیگر بخشی از توان پردازشی پلی استیشن 4 جدید به مُد پرو اختصاص دارد و در حالت بوست همچنان غیر فعال باقی می ماند؛ اما بازی می تواند از همان فرکانس بیشتر ارائه شده توسط پردازشگر گرافیکی استفاده نماید.

گفتنی است سونی مدعی است بوست مُد به سرعت بارگذاری بازی ها نیز کمک خواهد کرد؛ یقیناً افزایش پهنای باند رم در نظر گرفته شده برای پلی استیشن 4 پرو و همینطور پورت ساتا 3 هارد دیسک، مجموعاً زمان بارگذاری عناوین مختلف نسبت به نسخه استاندارد کنسول را کاهش می دهد.

اما در مورد بوست مُد نیز می توان تنها به فرکانس بیشتر پردازنده اصلی اشاره نمود که با فعالیت این قابلیت جدید می تواند داده ها را با سرعت بیشتری فشرده سازی کرده و بعد از انتقال نیز باز کند.

آنچه بیش از همه در مورد بوست مُد ستایش برانگیز به نظر می رسد، امکان در اختیار قرار دادن تمام توان پردازشی و پهنای باند سخت افزار پلی استیشن 4 پرو است که در واقع به بازی های پرنقص نیز اجازه می دهد عملکرد بهتری را از خود نشان دهند.

بوست مُد هیچ ضمانتی برای بهبود عملکرد تمام بازی ها ارائه نمی کند اما برای فراهم کردن تجربه ای بهتر برای عناوین استاندارد در پلی استیشن 4 پرو طراحی شده است

همانطور که تحلیل های قبلی دیجیتال فاندری نشان داده، بازی هایی مانند نسخه ریمستر «بایوشاک اینفینیت» و «مایتی نامبر 9» از تمام توان پردازنده اصلی کنسول استاندارد استفاده نمی کردند، اما این مسئله در حالت بوست مُد نسخه پرو مرتفع می گردد.

پس به نظر می رسد بوست مُد به احتمال زیاد از تمام توانایی های ممکن پردازنده و پهنای باند رم به کار رفته در پلی استیشن 4 پرو استفاده می کند، اما همچنان چگونگی ارتباط آن با پردازشگر گرافیکی مبهم باقی می ماند؛ به نحوی که گویا این مُد جدید به میزان فرکانس افزایش یافته دسترسی دارد اما نمی تواند از 18 واحد محاسباتی اضافه شده در پرو بهره ببرد.

در پایان می توان گفت بوست مُد اتفاق خوشایندی است که برای تجربه عناوین قدیمی تر و بازی هایی که در لیست پروی کنسول میان نسلی ژاپنی قرار نگرفته اند ارائه شده و تا حدودی انتظارات از یک سخت افزار قدرتمندتر را بر آورده می سازد. به عنوان ختم کلام بهتر است توضیحات رسمی سونی در مورد این مُد جدید که با آپدیت 4.5 پلی استیشن 4 برای تمام کاربران از راه می رسد را مرور کنیم:

بوست مُد برای فراهم کردن عملکردی بهتر برای بازی هایی که نمی توانند از پردازنده و پردازشگر قوی تر و سریع تر پلی استیشن 4 پرو بهره ببرند طراحی شده است. این قابلیت تا حد زیادی فریم ریت بازی ها را بهبود می بخشد و می تواند عناوین مبتنی بر 30 یا 60 هرتز را پایدارتر کند.

با توجه به هر بازی، فرکانس افزایش یافته پردازشی می تواند سرعت بارگذاری آن بازی را نیز افزایش دهد. ناگفته نماند که بوست مُد هیچ ضمانتی برای بهبود عملکرد تمام بازی ها ارائه نمی کند و خاموش کردن آن به معنای امکان تجربه آن عنوان به صورت کاملاً یکسان با نسخه استاندارد کنسول پلی استیشن 4 خواهد بود.

منبع Eurogamer

فروشگاه آنلاین سونی

برچسب‌ها:
  • نویسنده
    محمدباقر پورمنصوری
  • تعداد بازدید
    بازدید : 578
0دیدگاه فرستاده شده است.
شما هم دیدگاه خود را بنویسید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.






نوشته‌های ویژه
اخبار ویژه